Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Hizmetlerimiz  |  Arşiv  |  Bulut  |  Bülten  |  Reklam ?  |  İletişim                 
 Girişim Haber
Nintendo, PokemonGo İle Hisse Değerini Tam Yüzde 80 Arttırdı!

Nintendo şirketi tarafından piyasaya sürülen PokemonGo oyunu, milyonlarca kişi tarafından indirilerek çıktığı ilk günde en çok satanlar listesinde ilk sırada yer aldı. Nintendo hisseleri ise oyun sayesinde değerini %80 arttırdı.

Peki bu süreç nasıl işledi? Daha önce benzer başarı yakalayan oyunlar ve şirketlerin akıbeti ne oldu? Destek Yatırım Menkul Değerler Araştırma Uzman Yardımcısı Lina Barokas analiz etti.

Büyük küçük milyonları peşinden sürükleyen PokemonGo uygulaması, bugüne kadar sadece ABD’de 7,5 milyon kişi tarafından indilirdi. Uygulamayı piyasaya süren Nintendo, bu sayede piyasa değerini 7 milyar doların üzerinde arttırdı.

Bir döneme damgasını vuran "Pokemon" karakterlerinin yer aldığı Pokemon Go, akıllı telefonlarla oynanan, gerçek zamanlı ve online bir oyun. Oyun sanal dünyayla gerçek dünyayı birleştiriyor. Oyuncuların, telefonlarındaki uygulamayı kullanarak gerçek mekanlara yayılmış Pokemon'ları saptaması gerekiyor. Daha sonra telefon kamerasını açan kullanıcılar, bu sayede gördükleri Pokemonlara "Poke Topu" ile vurarak pokemonlara sahip olabiliyorlar. Oyuncular sahip oldukları Pokemonları geliştirebilirken, diğer oyuncularla da bölgede bulunan 'Gym'lere sahip olmak için savaşabiliyor.

Peki Pokemon Go Efsanesi ile Başarıyı Yakalayan Nintendo Şirketinin Tarihsel Süreci Nasıldı?

Nintendo 1889 yılında oyun kartı şirketi olarak piyasaya çıkmış ve 1960-70’li yıllarda, dünyada en büyük oyun kartı üreten şirket olmuştu.

Fakat oyun kartını yetersiz bulan şirket taksi, otel ve gıda gibi farklı alanlarda yatırım yaptı ancak başarısız oldu. Şirketin en düşük değerinin görüşdüğü sene ise 1964 yılı. Bu dönemden sonra oyuncak ve aile eğlencesi için ürünler üretmeye başlıyor ve elektronik çağıyla birlikte oyun konsollarını ortaya çıkarıyor. Video oyunları, Gameboy ve Sony’nin verdiği isimle Play-Station ile Nintendo yükselişe geçiyor. Daha sonraki yıllarda dokunmatik ekran, kablosuz internet bağlantısı ve 3D gibi güncellemelerle kendini geliştirmeye devam ediyor.

Pokemon Go Efsanesi Nasıl Başladı?

Aslında 2013 yılında, 1 Nisan şakası olarak ortaya çıkmış bir proje olan Pokemon Go oyunu ise, ilk olarak 6 Temmuz 2016’da piyasaya sürüldü. İlk gün içerisinde Apple uygulamalarında en çok satanlar listesinde 1. sırayı almayı başardı. Henüz ABD, Avustralya ve Yeni Zelanda’da yasal olarak piyasada bulunan oyun , sadece ABD’de 7,5 milyon kişi tarafından indirildi. Şirket aşırı ilgiden dolayı oyunun piyasaya sürme sürecini durdurdu ve sunucularının üst limitte çalıştığını açıkladı. Henüz Türkiye uygulamaları arasında yer almayan oyunu, Türk oyuncular da oynamanın yolunu buldu. Pokemongo, günlük kullanıcı sayısı Twitter’a yaklaşan ve aynı zamanda ABD’de en popüler oyun olarak anılan Candy Crush’ın tahtını elinden almış durumda. Nintendo hisseleri (NTDOY) oyun öncesinde 17 Dolar iken, PokemonGo’nun piyasaya sürülmesi ile 15 Temmuz tarihi itibariyle 30,55 Dolar’a yükseldi. Bu 1983 yılından bu yana en büyük yükseliş olarak kayda geçti.

Geçmiş Yıllarda Pokemon Go Etkisi Yaratan Diğer Uygulamalar

Pokemon Go aslında elde ettiği başarıda tek başına değil. 2009 yılında Rovio tarafından piyasaya sürülen Angry Birds oyunu da ilk 6 ay içine, ödemeli Apple uygulamaları arasında birinci sırada yer aldı ve sonraki aylarda da yerini muhafaza etmeye devam etti. 1 milyarın üzerinde indirilen oyunun %25’i ücretli olarak indirilerek çok satan oyunları arasında ilk sırada yer aldı. 2014 yılında oyunun indirilme rakamı 2 milyar oldu. Fakat güncellenmiş Angry Birds oyunlarının, ilki kadar başarılı olmaması, 2014 yılının sonlarında şirket karlarının düşmesine neden oldu. Rovio şirketi karının %73’ünü kaybetti ve toplam geliri 10 milyon Euro olarak gerçekleşti. Sonraki yıllarda şirket gelirleri daha fazla düşmeye devam etti.

Büyük başarı yakalayan oyunlardan biri de Farm Ville’di. 2010 yılında Zynga tarafından piyasaya sürülen FarmVille, ilk 6 hafta içerisinde günlük 10 milyon aktif kullanıcı sayısına ulaştı. 2012 yılı finansal yılı raporunda hedefleri ve karını tutturamayan şirketin diğer oyunları ile birlikte Facebook üzerinde aylık ortalama 265 milyon aktif kullanıcısı bulunmasına rağmen, Zynga’nın hisseleri 2012 yılında 14,50 Dolardan 2,09 Dolara indi. Daha sonra 2013 yılında Facebook ile ortaklığı da son buldu. Zynga oyunları piyasada 2 sene boyunca hâkimiyetini sürdürdükten sonra ilgiyi kaybetti.

2011 yılında King tarafından ortaya çıkarılan Candy Crush Saga, ilk ay içerisinde 10 milyon kez indirildi. King şirketi günde yaklaşık 850 bin dolar gelir elde etti ve yaklaşık 8 milyon aktif oyuncu ile Apple uygulamalarında ilk sıraya yükseldi. 2013 yılında ise aylık 45 milyon oyuncu ile Facebook üzerinden en çok oynanan oyun oldu. 2011 yılında 62 milyon dolar olan şirket karı, 2013 yılı sonunda 1,88 milyar dolara ulaştı ve bu rakamın yarısı Candy Crush tarafından elde edilmişti.

2014 yılında King şirketi oyunlarının 408 milyon kullanıcısı vardı ve 356 milyon kullanıcı Candy Crush oynuyordu. Kullanıcıların sadece %2 gibi bir kısmı oyunlara ücret ödüyordu ve buna rağmen böylesine büyük karlar ortaya çıkmıştı. 2014 yılında, 7 milyar dolar değerindeki King şirketi halka açıldı ve 22,2 milyon hissesi satıldı. 2011 yılında Zynga şirketinden sonra en büyük halka açılışı gerçekleştiren oyun şirketi oldu. Son dönemlerde ise Candy Crush oynuna olan talebin azalması ise King hisseleri düşüş yaşamaya başladı. 2016 yılında King, Activision Blizzard şirketi ile birleşti.

Haberimizi tüm okurlarımızın ilgi ve bilgisine sunuyoruz.

Bu içeriği 4.104 kişi okudu. Bizi takibe alın, yeni haber ve içeriklerimizi kaçırmayın; 
Kategori: Analiz / Yorum, Bilişim / Yazılım / İnternet, Girişim Gelişmeleri, Mobil, Tanıtım Haberi, Yeni Girişim
Yazar Emine Cin Hakkında

Sinop Üniversitesi İstatistik mezunu Emine Cin, İstanbul Ticaret Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümünde "Geri dönüşüm ekonomisi" üzerine tezli yüksek lisans yaptı. Ağustos 2013'ten beri bilişim sektöründe Analistlik yapan yazar; Ocak 2014'den beri Girişim Haber'de Baş Editörlük yapıyor. Yazarın ilgi alanları; girişimcilik ekosistemi, dijital ekonomi, istatistiksel algoritmalar, veri analizi, geri dönüşüm ve geri dönüşüm ekonomisi.

HGS Akademi Eğitim & Danışmanlık

Yorum Ekle

Ad Soyad *
E-mail * (Gravatar resminiz görünecek)
Web
KalınYatayAltı ÇiziliAlıntı
  •   Yorum  
  •   Önizle  
Loading
     
Bizi takip edin; yeni haber ve paylaşımlarımızı kaçırmayın, rakiplerinizden bir adım önde olun;
Twitter Profilimiz
Facebook Sayfamız
Linkedin Profilimiz
E-Bülten Aboneliği
RSS Kaynağımız